Mina åsikter kring hästutrustning.

Den eviga diskussionen om utrustning till hästen. Under mina fyra år som jag har varit borta har marknaden verkligen exploderat, eller så är det bara jag som inte öppnat ögonen fören nu. När jag var "ung" var det ju min mamma som bestämde min utrustning och hon tyckte och tycker fortfarande att ju mindre ju bättre. Sätta på massa skydd, boots, frambygel och 3 täcken i hagen vid -5 minus fanns inte på kartan om det inte var absolut nödvändigt. 
 
Jag har tagit efter min mor. Jag rider med sadel och träns, jag rider med täcke om baken vid nederbörd så hon inte ska bli blöt under det valiga täcket sedan och jag vill ha så lite täcken som möjligt på henne. Hon står naken på nätterna och har ett regntäcke på dagarna, hon går naken ibland men inte lika ofta som förut då det blir dyrt att åka från mehedeby hela tiden eftersom att vädret vänder hela tiden. Jag har senskydd när jag hoppas och IBLAND när jag vet att jag ska rida på små vägar i skogen satt hon inte ska skada sig då hon ibland kan vara lite klumpig bland stockar och sten. 
 
Jag red för typ första gången någonsin med lindor när Sushi ganska precis kom hem då hon skadade sig och jag ville skydda såret så hon inte fläkte upp det när vi red i skogen men annars hade jag de så fritt som möjligt. 
 
Precis när jag köpte Sushi för en massa år sedan så red jag med martingal då hon slog med skallen men valde istället för martingallen att rida med huvuder lite snett så om jag fick en smäll så kom den inte rakt över näsan. Hon kan även i nutid slå med huvudet ibland när hon blir ivrig som vid galopp på långa, raka grusvägar eller vid hoppning men jag rider precis nu som då med huvudet lite snett vid dessa tillfällen.
 
Nosgrimman är ett hett ämne för tillfället. Jag rider med remmont nosgrimme och det behöver hon egentligen inte men jag tycker att det är fult utan men ibland plockar jag av den. Jag har en idé om att göra en egen nosgrimma som inte påverkar någonting över huvudtaget utan bara finns där. Någoting "onödigt" kan jag faktiskt använda och nosgrimman är en sådan så länge den inte påverkar hästen negativt.Bettet vill jag ha så simpelt och lätt som möjligt. 
 
Visst kan kan ibland använda mig av andra onödiga ting men det är mer undantag än regel. Ända gången jag tar på allt jag har så som skydd, boots och täcke är när vi åker transport då hon ramlar i transporten och har skadat sig vid ett av dessa tillfällen och efter det vill jag skydda henne så hon inte skadar sig igen innan vi har fått ordning på detta problem. I vanliga fall åker hon utan både täcke och skydd då hon trivs som allra bäst med det. 

Här är lite om mina åsikter kring utrustning och ibland blir det lite dubbelmoral men det är faktikt okej så länge det inte skadar. 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: