Stress, häst, exponering och lite till.

Igår var det en mycket jobbig och intensiv dag. Igår började nämligen min exponering på min terapi, Nämligen att utsätta mig för min fobi och framkalla obehag. Det gick riktigt bra men jag vart så otroligt trött efteråt när jag kunde slappna av fullt ut i min kropp.  DIrekt efteråt åkte jag till stallet och lunchade hästarna, mockade och allt det där. 
 
Hämtade Minella, åt lite mellis, lämnade Minella hos sin morfar och vidare för att hämta en transport och vidare tillbaka till stallet. Sushi kände att någonting var på gång och vart lite stressad men jag gick omkring med henne lite på gården så hon fick lugna ner sig. Sen åkte vi vidare emot en Kiropraktor med henne. Eftersom att hon har varit lite stökig i transporten de senaste åkturerna så valde vi att jag skulle åka i transporten för att se vad som händer där bak. Fy vilken upplevelse, Sushi ramlar där bak. Hon breddar sig inte med bakbenen som hon brukar och tappar helt enkelt balansen så jag fick stå och slita henne uppåt emot mig hela resan och det var riktigt obehagligt. Tur så var Sushi otroligt lugn under dessa omständligheter och stressade inte upp sig alls utan godtog min hjälp och var hur cool som helst. 
 
Väl framme så konstaterades snabbt att hon var sne i hela ryggen låst i korset och i nacken. Han lossade på det och så valde vi att vänta med att kolla igenom benen (en veterinär fanns också på plats). Vi vill nämligen lossa ryggen helt först innan vi går vidare för lösa ett problem i taget och försöka få fram de bästa reslutatet som går. 
 
När vi skulle åka hem kändes det väldigt jobbigt att behöva gå in med henne i transporten igen. Vill verkligen inte utsätta henne för detta. Tur nog så gick det lite bättre och så valde vi att stanna efter vägen så gick jag sista biten hem så hon slapp åka igenom rondellen och alla svängar. Lastade ur henne efter vägen och det var inga konstigheter. Hon går med på allt denna dam och jag uppskattar hennes lugn och trygghet, Älskar henne otroligt mycket. 
 
När vi väl kom till stallet så fick Sushi stå inne, de andra skulle komma in en timme senare så det kändes bara dumt att släppa ut henne. Hon fick en massa godis och kramar innan jag åkte hem och flera i stallet har frågat hur det gick och hur det är med henne och det värmer otroligt mycket. 
 
Ska dit lite senare idag eftersom att jag har insläpp idag. Ska då gå en promenad med henne och bara vara. Inga krav, inga måsten utan bara njuta av hösten och den friska luften. Ska borsta henne tills händerna gör ont och krama henne i evigheter. Tänkte faktiskt ta med mig min stallhund Margit idag så får hon följa med på vår lilla tur. Margit är helt fantastisk att ha med sig och hon respekterar hästarna utan att vara rädd för dem och sitter fint på sin plats och väntar medans jag mockar, borstar och allt som hör till. 
 
Ska fylla på Sushis box med lite extra spån ikväll och mysa lite extra och ge lite extra godis, torkade aprikoser såklart, det är hennes favorit. 
 
På återseende. 
Denna lampa har jag pysslat ihop när jag fått lite tråkigt här hemma. 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: