Trimmat Mira.

Suttit och trimmat Mira idag och tvättade även öronen, klippte klorna och badade henne. Nu börjar hon äntligen se bra ut, som jag har kämpat. Det är mycket jobb med pälsen på en griffon. De behöver inte kammas ofta och så med det tar tid att trimma dem och det blir jätte fult när de är nytrimmade och så lär man fin putsa ett par gånger innan det blir helt bra, Förutom Milli då, hennes päls är lätt ryckt och hon ser bra ut direkt efter. 
 
Det svåra med att ställa en griffon är att det är svårt att ha hunden i päls på datum och tid. Jag kan inte trimma henne inför en utställning precis innan så hon ser tipp topp ut inför den dagen. Det krävs planering när man har en hund med en sådan päls, flera månader i förtid lär du börja. 
 
Det lätta med att ställa griffon är att det inte är mycket arbete med dem dagarna innan utställning. De får badas 2 veckor innan, inte senare för pälsen blir då för mjuk. Kamma till den lite i skägget så det blir stort och fluffigt sen är det klart. MEN jag har sätt många griffonger (främst från större kennlar) som kommer med hundar som bara ser skabbiga ut. De orkar inte "fin" rycka dem då de har så många och går istället och små rycker då och då. Skägget vill jag ha rundat och inte stripigt vilket också är en vanligt syn. Vill du ställa din hund och visa upp den tycker jag du ska lägga ner lite tid med den och även umgås med din hund de dagar ni inte är på utställning och inte låta hunden bo i en bur däremellan, det är inget liv för en hund. 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: