Hemma / borta

Nu har jag haft Sushi uppstallad i 6 månader och tänkte skriva lite för och nackdelar med att ha Sushi hemma och att ha henne uppstallad. 
 
Fördelarna uppstallad: 
Sällskap, Så skönt att slippa vara ensam i stallet dag ut och dag in. 
Delat ansvar, Att dela på alla insläpp, utsläpp, fodringar hit och dit m.m.
Ridbanan, Att ha en belyst ridbana men hinderpark och massa annat smått och gott precis intill stallet är ingenting jag har haft tidigare och det är underbart att nu ha det, man kan träna mer seriöst och mer ordentligt. 
Någon annan, Någon annan hämtar hö, hösilage, stallpellets och allt det där som man måste ha i ett stall, det är otroligt skönt att slippa allt det där. 
 
Nackdelarna uppstallad: 
Sällskap, Sällskap har inte bara sina fördelar utan det finns även en massa nackdelar. Det är olika åsikter, kör sitt eget race, små tjafs, pratas bakom ryggen, låter andra göra jobbet, låta andra betala m.m. listan kan göras lång. Men nu har det ordnat upp sig och det kan inte bli sämre. Jag har varit dålig på att prata andra har varit dåliga på att prata och efter en del ändringar i stallet så kan det som sagt bara bli bättre.
 
Lång till allt, Jag som är van med mitt lila mini stall tycker att det här stallet är jätte stort fast det egentligen inte är det och tycker därför att det är långt till sadelkammaren, långt till foderkammaren och långt till hagarna, haha så jävla lat jag är. ;) 
 
Inte på mitt sätt, Eftersom att stallet inte är mitt och vi är flera som står där så måste man anpassa sig efter varandra såklart, ingen ont om det men jag är inte van att anpassa mig efter andra och har år ut och år in haft mina rutiner, alla saker har sin egen plats på mitt sätt, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men man får helt enkelt inte alltid som man vill. Det måste planeras mer med täcket då man inte kan ha så många framme, ta ut dem en viss tid, ta in dem en viss tid m.m. Detta fungerar nu bra men jag hade kanske gjort annorlunda hemma men som jag vet inte fungerar i ett inakorderingsstall. Att detta är svårare för mig beror på min sjukdom, jag vill ha kontroll och i mitt eget stall kunde jag ha det, nu kan jag inte det och det är egentligen bara bra, eftersom jag vill bli frisk. 
 
Fördelarna i mitt eget stall: 
Det är mitt, i mitt stall kan jag göra på mitt sätt, det ser ut som när jag lämnade det sist och jag har koll på precis allt, allt i från hur grepen är upphängd, hur mycket hö det finns framburet, m.m. och går någonting sönder så slipper jag skämmas för det är inte någon annans. 
 
Nära, Eftersom mitt stall är mini, anpassat till mig och hur mycket saker jag har så finns allt nära. Sadelkammaren är ett steg från gången, hagen precis utanför dörren, vattnet 2 steg från boxarna m.m. Allt är på samma ställe så att säga. 
 
Hela sadelkammaren är min, så jag kan sprida ut mina saker, behöver inte vara rädd att blanda ihop med någon annan och kan ha alla saker lätt åtkommliga och inte ner backade. 
 
Nackdelarna med eget stall: 
Ensamhet, Jag var varit så ensam dag ut och dag in, år ut och år in, ingen att prata med, ingen att dela erfarenheter och tankar med. Detta saknar jag inte, man gick ju att pratade med sig självl till slut. 
 
Ingen ridbana, Jag hade min alldeles för smala gräs volt som fungerade men inte alls som en riktig ridvolt, ett hinder hade jag och min lilla permanenta "bank". Jag var tacksam som hade in lilla volt då vissa inte har någonting alls och jag kunde jag faktiskt sätta ut en lampa så jag såg någonting men det går inte att gemföra med en RIKTIG ridvolt, oj vad jag älskar den där ridbanan, även om jag faktiskt föredrar att rida ut så är det underbart att ha denna möjlighet. 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: