I min box.

Någonting som jag lägger ner ganska mycket tid och pengar på är faktiskt Sushis box. Jag mockar inte bädd (lämnar kvar kisset),  jag har aldrig gjort det och bör kanske inte ha en åsikt om det då men av det som jag har sätt så har 90% av de boxarna varit blöta, mörka och sett allmänt äckliga ut, sen har jag också sätt hästar och människor som sköter det bättre och inte rör omkring så mycket och då ser det fräschare ut. 
 
Jag lägger ner mycket tid på det pågrund av att jag mockar så grundligt varje dag och vänder upp och ner på hela boxen för att säkert veta att jag fått bort allt. När jag är klar är allt jämt fördelat där jag vill ha hadet och det ska vara raka kanter och inge bullar här och där.
 
Pengar lägger jag ner en hel del extra då jag mockar kiss och då går det åt mer, dessutom blandar jag kutterspån och stallpellets. Har jag bara stall pellets blir det för konpakt och jag har svårt att få fram endast kisset utan att få med massa rent spån och så  är risken större att jag rör omkring kisset. Med kutterspån blir det istället alldeles för lätt och mer rörigt och där med lättare grisigt. Men tillsammans blir det en bra balans om man har rätt mängd av varje. Dessutom vill jag ha mycket strö så det blir så mjukt och mysigt som möjligt och det gör ju också att det kostar en hel del mer och det tar längre tid att mocka, men det är det värt, jag vill att Sushi ska ha det så. 
 
Många tycker att jag är töntig och att det är onödigt och de får dem gärna tycka så länge de hålls som tankar och inte blir en massa sura miner,  hur jag vill spendera min tid och mina pengar är upp till mig och ingen annan. Sen om andra vill mocka bädd för att sprara tid och pengar är upp till dem. Jag bryr mig inte så länge inte boxen blir allt för grisig och det går ut över hästen. Sen kan jag ju tycka och tänka om det också men det är ingenting jag kommer gå och påpeka till var och en som mockar bädd. 
 
Jag mocka till och med ALLT när jag hade mina hästar på lösdrift under tiden som mitt stall bygdes. Då hade jag en D ponny valack, ett D ponny sto och en shettis hingst  tillsammans och de gick in och ut som de ville på dagarna och så stängde jag dörren om nätterna när kylan slog till. De gicks ju omkring en hel del mer än vad de gör i en box och de tog lång tid varje dag att mocka denna lösdrift men jag gjorde det, dag ut och dag in, självklart med mycket hjälp av både mamma och pappa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: