Övning ger färdighet.

Detta inlägg är detaljerat och inget för intresse för dem som inte är en hund människa. Mer en anteckning för mig själv som jag kan titta tillbaka på när jag gått klart hund kursen för att se förändringen på min lilla Märta.

Jag går som sagt på kurs med min lilla hund Märta som är en blandning mellan yorkshireterrier och griffon belge. Hon är en liten dam som endast väger 2 kg. Hon är enormt kaxig och självständig och det hon älskar mest är att stå och äta skit, speciellt kattskit.

Jag går inte på kurs för att jag har en problem hund. Utan för att jag tycker det är roligt att få liten egentid och göra saker tillsammans med min hund och så får man ju lite finslipning i lydnaden.

De lilla problemet jag har och vill få bukt med är ju just att hon stannar och äter skit och inte lyssnar på mig på håll. Det har blivit mycket bättre efter dessa 2 träningar vi haft hittilts. Men nu har jag faktiskt upptäckt ett liten problem men som inte är jobbigt pågrund av att hon är så liten men som jag ändå vill komma till rätta med. Hade det varit en stor hund hade det istället varit ett stort problem.

Problemet är att hon vid hundmöten skäller och drar i kopplet vill fram till den andra hunden och hälsa. Har inte brytt mig om detta då det knappast är något motstånd i kopplet. Men nu har jag kommit fram till att jag fan vill kunna gå förbi en annan hund utan att detta beteénde uppstår.

Idag stötte vi på problemet. När jag såg hunden på håll platsade jag båda hudnarna. Margit Min andra hund satte sig så fint och brydde sig inte ett dugg om den andra hunden men Märta, puh. Hon vägrade fan sitta. Nu hade hon inte tid att skälla och dra emot den andra hunden då hon hade fullt upp med att inte sitta och jag hade fullt upp med att få henne att sitta. Hunden hann komma en bra bit förbi oss innan den lilla envisa damen gjorde som jag sa. I vanliga fall har jag inte ett problem med att få henne att sitta men just nu passade det henne inte.

När hon ledsande på mig skrek hon rakt ut, ärligt talat så skämdes jag då. Jag gjorde henne verkligen inte illa. Hon bara gör så, när det inte passar henne skriker hon.  Men tillslut satt hon och gjorde som jag sa. Duktig hund.

Påväg hem skötte hon sig fint sen och stannade inte en ända gång så man fick dra henne i kopplet och inte en ända gång behövde jag säga åt henne när hon var lös att komma till mig istället för att äta bajs.

Älskade underbara hund. Det kanske blir vätt i dig med. Du är min lilla älsklings tjej men bara för att du är liten betyder inte det att du får göra precis som du vill.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: