Sushi, det är ingen häst du kan trampa på.

1-0 til Sushi idag, hon ville nämligen inte bli tagen i hagen idag, det var inte tjurskallighet utan busighet som övergick i en påminnelse. Sushi är ett sto och det märkt i vissa fall. Man kan aldrig tvinga denna häst till någonting utan allt ska ske på bådas villkor och det påminnde hon mig om idag, att hon kommer till mig för att hon vill det och inte för att jag bestämmer det, jag lät henne ta den vinsten men stanna ett tag i hagen och smackade på henne så hon skulle springa mer, just för att även jag vägrade förlora. ;) 
 
Hade det varit Tarzan hade jag aldrig kunnat låta honom vinna, då vart hon dryg i en vecka efteråt och visade man de minsta lilla rädsla eller osäkerhet vart han elak, rent ut sagt farlig, Tarzan fick inte ha makt eller snarare kunde han inte hantera makt på ett bra sätt. Som jag har kämpat med att få denna ponny med mig och inte emot mig, det tog flera år av blod, svett och tårar men efter allt detta slit vart han min bästa vän och han lät mig vara ledaren och då var han underbar, men han var ju alltid tvungen att testa om man kunde gå lite över gränsen. 
 
Sushi kan jag låta vinna ibland, eller i alla fall låta det bli på hennes villkor. Sushi kan man inte bossa över och stöter man på ett problem är det ingenting du kan göra för att tvinga henne över det, du får leta andra vägar för att det ska bli på bådas villkor, sammarbete eller ingenting. Sushi är ärlig och snäll och gör ofta som jag ber om fast hon inte kanske alltid vill, men ibland kommer påminnelsen om att hon inte gör som jag vill för att jag säger åt henne att göra det, utan hon gör det för att hon vill det eller bara vill vara lite snäll. 
 
Med andra ord blev det ingen ridning idag men många leénden när hon sprang omkring i hagen. Jag blev inte ens irriterad för det var inte så viktigt att hon skulle gå just idag, vi hade ingenting att passa eller så. Älskade underbara häst. 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: